perjantai 2. maaliskuuta 2012

Ohjauskäytänteet

HAAGA-HELIAn Oppimisen päivässä Kirsti Lonka totesi aivojen olevan muovautuva järjestelmä ja että non-verbaalia oppimista on aliarvostettu. Tekniset välineet vaikuttavat aivotoimintaan ja kuvat kuormittavat enemmän aivoja, kuten tietokoneitakin. Tästä syystä lepoa tarvitaan enemmän kuin ehkä aikaisemmin. Ruumiinavauksessa aivoista nähdään ainoastaan musiikki, tippaleipäaivot. Oppimistyylin merkityksestä oppimiseen ei ole evidenssiä, sen sijaan oppimistilanteessa nousevat tunteet ennustavat oppimista paremmin. Negatiiviset tunteet torjuvat oppimista.

Entä onko luento ylipäätään kestävä käyttöliittymä? Innostavat luennot eivät aiheuta virtauskokemusta eli sisäistä motivaatiota. Ongelmalähtöisessä oppimisessa luennoilla on paikkansa mutta ryhmän on asetettava tavoitteet ensin. Muistiinpanot vaikuttavat muistamiseen ja oppimiseen, vaikka muistiinpanot hävittäisikin luennon jälkeen. Kun lukee passiivisesti vaikkapa pääsykokeeseen, ei pärjää.

Kuuntelu ja dialogi on ohjauksessa tärkeintä. Haasteet pitävät ihmiset hereillä ja ne kiinnostavat. Haasteet eivät kuitenkaan saa olla liian vaativia. Miksi mieluummin treenaamme lihaksia kuin aivoja? Tähän liittyy tunnehinta eli se hinta, joka pitää maksaa siitä, että joudumme jatkuvasti sietämään omaa keskeneräisyyttämme.  Hyvä ilmapiiri antaa resursseja ja maksaa tunnehintaa. Miten katkaista negatiivisuuden kehä?

Rakentava palaute lähtee aina kuuntelusta. Palaute ei kohdistu persoonaan, vaan toimintaan ja kritiikki tulee kysymysten muodossa. Palautteen tulee ottaa huomioon myös tunnetila ja tunteiden erilaiset ulottuvuudet (kiinnostus, innostuneisuus ja energisyys).

Ohjaajan tärkein työkalu on persoona. Lopuksi vielä Kirstin 5K: kunnioita, kuuntele, kiinnostu, kannusta ja kiitä.

Ei kommentteja: