tiistai 5. huhtikuuta 2011

Some 2-koulutus

Sosiaalinen media jatkuu tänäänkin. Nyt olemme Annen kanssa sosiaalisen median kakkostason koulutuksessa. Ensimmäisellä kerralla kakkostaso jäi kesken kun olimme CeBIT-messuilla.

Tänään opettajina ovat: Anne Rongas, Elias Aarnio ja Petri Lounaskorpi

Elias Aarnio aloitti palveluiden käyttöehdoista.  Lyhytlinkki oppaaseen: http://ra.fi//zG9 ja sehän on Sosiaalisen median käyttöehdot ja löytyy Edu.fi -sivustolta. Tähän kannattaa tutustua. Voiko alaikäinen (16 v.) tehdä itsenäisesti Google-sopimuksen? Lue aina ensin käyttöehdot jos käytät jotain verkkopalvelua opetuksessa! Palveluun rekisteröiminen on sopimus. Osa palveluista (esim. Facebook) käyttää tietoja erilaiseen profilointiin. Siksi taustalla onkin liiketoimintaa, mm. käyttäytymistiedosta tehdään kauppatavara ja liiketoimintavoitto menee Yhdysvaltoihin. Kun palvelusopimuksessa lukee, että se mitä sinä luot on sinun, homma on reilua. Entä lukeeko käyttösopimuksessa missä firma oikeasti on ja mitä lainsäädäntöä noudattaa.

Entä opiskelijoiden tekijänoikeudet? Googlella säilyy tekijänoikeudet tekijällä itsellään. Henkilötietojen vieminen EU:n ulkopuolelle on tietosuojalaissa luvanvaraista toimintaa. Yhdysvalloissa tilanne perustuu oikeuskäytäntöjen ennakkotapauksiin (mm. kaapelitelevisiolähetysten ennakkotapaukset). Yhteensovittaminen on vaikeaa. Safe Harbour -sopimus. Kaikki nopeasti kasvavat yritykset eivät käytä tätä palvelua ja silloinhan käyttöoikeudet menevät palveluntarjoajalle. GoogleDocs ja Picasa (Google Inc.), kotimaa USA Kalifornia, mm. ratkaisee kaikki riitatilanteet Iso-Britannian lain mukaan skandinavian maiden kansalaisen osalta.

Sometuverkossa lisää asiasta.

Tässä välissä oli Anne Rongaksen pitkä mainos Tarmo Toikkasen ja Eija Kallialan kirjasta sekä Tarmo Toikkasen seuraavan kerran opetuksesta. Koska aloitin 2-tason toisessa ryhmässä, meillä se seuraavan kerran asia jo ensimmäisellä kerralla. Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden luopua liitetiedostoista. Yhteisöllisyys, yhteinen työskentely ja henkilökohtaistaminen ja yksilölliset polut ja niiden tutkiminen.

Petri Lounaskorpi (> 25 v täydennyskouluttanut opettajia ja 20 v ollut alkuopena) ja aiheena kokonaiskuva siitä miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää oppimisessa ja opetuksessa. Oppimisympäristö on oppijassa, ei kirjassa eikä verkossa. Moodle on hänen mielestään vain materiaalipankki. Niinhän sitä moni käyttääkin. Sitten tuli sosiaalisen ajan aamunkoittoa ja digitaalista lukutaitoa ja medialukutaitoa ja sitä mitä tarvitsevat lapset. Aikuisten taidot eivät riitä ja siinäpä kansalaistaitohaastetta. Henry Jenkinsin (2007) digitaalinen lukutaito 21. vuosisadalla. Sosiaalinen media on yhteisnimitys verkossa oleville yhteisöpalveluille. Pilveen siirtyminen on mahdollisuus opiskelijan ja oppimisen kannalta. Työpöytä siirrettään pilveen (iGooglea käyttää, NetVipes vaihtoehto) ja töihin pääsee mistä tahansa kiinni. IBM tekee koulutuksensa SecondLifessa, eipä tarvitse lennättää uutta työntekijää enää Las Vegasiin koulutukseen. Uudet tuotelanseeraukset tehdään oikeesti leikisti SecondLifessa. Sisällöntuotantoa yhdessä staattisesta dynaamiseen ja työkaluja on läjäpäin. Sukupolvet kohtaa ja kansa nauraa. Alle kaksikymppiset (Y-sukupolvi) nauraa kun vanhukset keskustelee verkossa. Isossa-Britanniassa ei pääse töihin jos ei ole esittää Linkedin profiilia. Käytikortit on förbi. Y-sukupolvella on merkitystä mikä status on esim. WarCraftissa. Sosiaalisen maailman todennettu profiili ja alaiset siellä. Jokaisen turkkilaisen yrityksen pitää näkyä (lain voimalla) netissä.

Luo itsellesi virtuaalinen työpöytä, tutustu wikeihin. Sosiaalisen median strategia: vain 1 % tuottaa sisältöä, 19 % osallistuu ja vain 80 % lukee eli osallistuu passiivisesti (sääntö 1/19/80). Facebookilla voi pelata, jakaa blogisisältöä, kirjoittaa blogia tai se voi toimia liikenteen jakajana. Tämän voi tehdä muutenkin. Facebookista pääsee pois Eliaksen mukaan 7 kk:ssa ja lakimiehen avulla. Facebook on vain yksi sosiaalisen median väline ei sosiaalinen media.

Anne Rongas aloitti keltaisilla lapuilla. Kirjoita kysymys mikä eniten mietityttää ja sitten oli keskustelua niistä. Tuija Aalto Yleltä ja Maryiga Yde Uusisaari: Löydä ja brändää itsesi verkossa -kirja tuli myös esille. Oppija on aktiivinen, trialoginen oppiminen eli yhteisöllinen tiedon rakentelua. Kollega vinkki (Anne B): googlaa oman oppiaineesi sivustot ja hyödynnä niitä opetuksessa, ei kaikkea tarvitse aina tehdä itse. Mikä lisäarvo Moodleen verrattuna? Sovitaan mitä somevälinettä opiskellaan tänään (googlaa someoppi). Linkedinin teosta tulossa ruutukaappaus ohje. Sosiaalisen median profiilit suositellaan luotavaksi jollain webbi-sähköpostilla tai jollain privaattipostilla ja niitäkin kannattaisi olla useampi. Oppimisympäristön rakentaminen sosiaalisen median palveluilla -oppaasta löytyy integrointivinkkejä. Wikit ja blogit on ne, joiden kohdalla on eniten mielekkäitä vaihtoehtoja pedagogiselta kannalta.

Seuraavaksi kerraksi pitääkin sitten olla se oman homman konkreettinen kuvaus.

Kahvitauon jälkeen käytettiinkin Anne B:n kanssa aikaa tuutorointisivuston suunnitteluun ja toteutukseen.

3 kommenttia:

Eija Kalliala kirjoitti...

Outi,
Olet kirjoittanut tosi hyvän kuvaus koulutuksesta ja sen sisällöstä. Kuvauksesi antaa paljon sellaisellekin, joka ei ole ollut mukana kyseissä koulutustilaisuudessa.

Eija

Kati kirjoitti...

Sinulla onkin tuhti paketti some-asiaa alkuviikkoon. :-)

Erityisesti innostuin Lounaskorven osuuden referoinnistasi. Voi oppimisympäristön näinkin ajatella. Eihän mikään ole yhtään mitään ilman aktiivista, mielellään vielä itseohjautuvaa toimijaa.

Puhutaanpa Moodlesta mitä tahansa, kyllä se taipuu muuhunkin kuin materiaalipankiksi. Juju on siinä, mitä verkosta ylipäätään haetaan.

Kansalaistaitoajatus on osuva. Haasteet ovat hiukan toisenlaiset kuin omassa lapsuudessani. Tätä taivasteltiin aivan hiljattain kotona: ”Äiti, eikö susta ole outoa, että mä osaan tän, vaikka olen lapsi. Se et, vaikka oot aikuinen. Mikset sä osaa?” Niinpä!

Jos Second Life ja Las Vegas ovat vaihtoehtoja, valitsen kyllä jälkimmäisen. Tietysti ymmärrän, miksi kustantaja valitsee toisin.

Olen jotenkin missannut nämä sukupolvet, mutta onneksi kaiken tietävä Google päästää pinteestä. Valaistuin kerrassaan. Kun x-sukupolven edustaja työskentelee y-sukupolven parissa, mutta kotona kasvaa jo z-nuoriso, onko ihme, jos näkemykset välillä törmäävät?

Anne kirjoitti...

Moodle taipuu moneksi. Itse opetan enimmäkseen aikuisia ja heidän kanssaan tulee joskus ongelmia avointen wikien ja blogien käytön kanssa: esimerkiksi työn takia ei saa "jättää jälkiä" minnekään, jollain tavoin suojattu opetusalusta on heillekin mahdollinen väline käyttää "somea" ja osallistua ryhmätyöskentelyyn.

Tänään kuulin sivusta mainion keskustelun: kaksi executive-sukupolven edustajaa ihmettelivät, miten verkossa oikein voi opettaa?
Teki mieleni kutsua seuraavaan verkkoluentooni vieraileviksi osallistujiksi ;)